Pianoles, Songwritingles | Gemert (Gemert Bakel) | Wilbert Kivits
Meld je nu aan voor een gratis proefles piano of songwriting in Gemert (Gemert Bakel) bij Wilbert Kivits.

Pianoles voor kinderen

Meestal krijgen kinderen pianoles vanaf hun zesde en zevende jaar. Maar kinderen kunnen ook jonger beginnen, 5 jaar.
Vaak wordt de pianoles dan gecombineerd met het zingen van liedjes die bestaan uit 2-, 3-, 4,- en 5 tonen en die daarna op de piano aangeleerd worden (voordoen-nadoen). Dit wordt afgewisseld met spelvormen in beweging, klankvoorstelling en ritme. Vanaf 5 jaar wordt in eerste instantie vanuit het auditieve voorstellingsvermogen in de les uitgegaan. Dit wordt eerst bij het kind ontwikkeld. Vanaf ongeveer 6/7 jaar kan het noten lezen geïntroduceerd worden maar de auditieve ontwikkeling blijft bij deze leeftijden van belang.
Begeleiding van ouder/verzorger is bij deze leeftijd aan te bevelen.

Ik ga uit van de leefwereld en het niveau van de leerling. Ik maak dan eenvoudige bewerkingen van de liedjes die ze leuk vinden. Dit kan variëren van popmuziek, musicalliedjes tot klassieke stukjes.

Songwriting en Improvisatie vind ik een belangrijk onderdeel bij het pianospelen. In de les wordt aandacht geschonken aan het maken van eigen liedjes wat inhoudt het maken van melodieën, eventueel met tekst en het leren spelen van akkoorden.

Het improviseren betekent: melodietjes ter plekke verzinnen op toonreeksen (3-tonen, 4-tonen enz, bluestonen, pentatoniek (5 tonen). Vanzelfsprekend wordt dan de les aangepast aan het op dat moment aanwezige niveau van de leerling.

Pianoles voor volwassenen

Ook voor volwassenen kan het piano leren spelen een zinvolle besteding zijn. Men kan de draad weer oppakken’ omdat men tijdens de jeugd gestopt was of ‘geen zin meer’ had. Of je hebt het ‘altijd al gewild’ maar je bent er op een of andere manier niet aan toegekomen.

‘Te oud om het nog te leren’ hoor je ook wel eens: Leeftijd is geen belemmering om piano te leren spelen, integendeel het is vaak een verrijking en kan ontspannend werken.

De prijs per les bij Wilbert Kivits bedraagt EUR 18,15 (of EUR 15,- als je jonger bent dan 21 jaar) per les van 30 minuten.

Het lestarief voor leerlingen ouder dan 21 jaar is belast met 21% BTW. Bij een lestarief van EUR 15,- bedraagt de BTW dan EUR 3,15 en is de bruto-lesprijs dus EUR 18,15 per les van 30 minuten.